Анотація
Обоснована необходимость использования методов идентификации при прогнозировании процессов в сложных мощных стохастических устройствах систем электрического транспорта. В качестве идентификационной модели электроподвижного состава предложено ( вместо идеального источника тока) использовать импульсную переходную функцию. На основе корреляционной теории случайных процессов, которыми являются напряжения и токи в системах электрического траспорта, получено аналитическое выражение корреляционного интегрального уравнения в форме уравнения Винера-Хопфа, решение которого дает возможность получать импульсную переходную функцию. Рассмотрены методы решения указанного уравнения. Необходимые для решения интегрального уравнения авто- и взаимнокорреляционные функции стохастических процессов напряжений и токов в системах получаются экспериментальным способом на действующих участках железных дорог. Осуществлено практическое определение импульсной переходной функции как модели прогнозирования для электровозов постоянного тока, которые эксплуатируются на электрифицированных участках
Приднепровской железной дороги. С этой целью осуществлен мониторинг стохастических процессов напряжения и тягового тока в реальных условиях эксплуатации. Импульсные переходные функции получены в виде
экспоненциальных функций, показаны их адекватности и «универсальности» как моделей прогнозирования.
Библ. 24, рис. 4, табл. 1.
Посилання
Biesenack N. Traction power supply of high-speed lines. Zheleznye dorogi mira. 2001. No 6. P. 26-30. (Rus)
Markvardt K G. Electrosupply of electrified railways. Moskva: Transport. 1982. 528 p. (Rus)
Bosyi D.O. Method of calculation of instantaneous traction power supply schemes for constant power consumption. Elektryfikatsiia transportu. No 8. 2014. Pp .15-24. (Ukr)
Gigch J.M, Alphen G. Ac traction power supply design and EMC verification. 6th Intern. Conf. Modern Electric Traction in Integrated XXIst Century Europe ( MET’2003). Warsaw. September 25-27. 2003. Pp. 1-6.
Jefimowski W., Nikitenko A. Case study of stationary energy storage device in a 3 kV DC traction system. 13th International Conference Modern Electric Transport (MET’2017). Warsaw. October 5-7. 2017. Рp. 26.
Kostin M. O., Sheikina O. H. Theoretical foundations of electrical engineering. Tom II. Dnipropetrovsk: Vyd-vo DNUZT. 2007. 276 p. (Ukr)
Mishchenko T.N., Mikhalichenko P.Ye., Kostin N.A. Probabilistic characteristics of the random voltage function on the current collector of the first Ukrainian electric locomotive DE 1. Elektrotekhnіka і elektromekhanіka. 2003. No 2. Pp. 43–46. (Rus)
Kostin N., Mishenko T., Reutskova O. Stochastic Electromagnetic Processes in Power Circuits of Electric Locomotive at a Sharp Change of Voltage on a Current Collector. 7th Intern. Conf. Modern Electric Traction in Integrted XXIst Century Eurupe. Warsaw. 29.09-01.10. Pp. 227-232.
Kostin M. Statistics and Probability of the Pantograph of DC Electric Locomotive the Recuperation Mode. Przeglad Elektrotechniczny. 2013. No 2a. Pp. 273-275.
Khvorost N.V. Electric railways: stages and prospects of development. Elektrotekhnіka і elektromekhanіka. 2003. No 4. Pp. 104-114. (Rus)
Khvorost N.V. Goncharov Yu.P., Panasenko N.V. Improvement of electric traction of direct current in Ukrainian railways for high-speed passenger traffic. Zalіznichniy transport Ukraїni. 2003. No 6. Pp. 11−18. (Rus)
Mishchenko T.M. Prospects for circuit design and simulation of subsystems of electric traction at high speed trains. Elektrotekhnika i Elektroenerhetyka. 2014. No 1. Pp. 19-28. (Ukr)
Mitrofanov A.M., Taranin M. A. Structure and mathematical identification model of traction power supply system. Elektrifikatsiya i nauchno-tekhnicheskiy progress na zheleznodorozhnom transporte. (Eltrans’2003). Sankt-Peterburg. 2003. Pp. 348-349. (Rus)
Grop D. Methods of system identification: monograph. Moskva: Mir, 1979. 302 p. (Rus)
Modern methods of identifying systems. Moskva: Mir, 1983. 400 p. (Rus)
Pavlenko S.V. Methods and tools for identification of nonlinear dynamical systems based on Volterra models. Avtoreferat dysert. k.t.n. za spets. 01.05.02 – matematychne modeliuvannia ta obchysliuvalni metody. Odeskyi nats. politekhnichnyi universytet. Odesa, 2016. 24 p. (Ukr)
Shefer O.V. Modern method of identification of nonlinear signals of radio engineering systems. Systemy ozbroiennia i viiskova tekhnika. 2017. Vyp.1 (49). Pp.185-189. (Ukr)
Minucci S., Pagono M., Proto D. Model of the 2x25kV high speed railway supply system taking into account the soilair interface. International Journal of Electrical Power and Energy System. 2018. No 95. Pp. 644-652.
Livshits N. A., Pugachev V. N. Probabilistic analysis of automatic control systems. Moskva: Sovetskoe radio. 1963. 896 p. (Rus)
Solodovnikov V.V. Statistical dynamics of automatic control systems. Moskva: Fizmatgiz. 1960. 655 p. (Rus)
Kostin N.A., Sheykina O.G. Noncanonical spectral decomposition of random functions of traction voltage and current in electric transport systems. Elektrotekhnika i elektromekhanika. 2015. No 1. Pp. 68-71. (Rus)
Kostin N.A., Sablin O.I. Methods of correlation-spectral analysis of voltage on current collector and traction current of electric transport. Konf. Problemy i perspektivy razvitiya zheleznodorozhnogo transporta. Dnepropetrovsk. 2009. Pp. 130-131.
Kostin N., Mishchenko T., Shumikhina L. Correlation theory of casual processes in electrical power problems for systems of electric transport. Proceedings of the 16th International Workshop Сonference Computational Problems of Electrical Engineering (CPEE), 2015. September 2-5, 2015 (Kostryna, Trans-Carpathian region, Ukraine) IEEE. Lviv. 2015. P. 84-87.
Kotelnikov A. Basic requirements for systems and devices for traction power supply of high-speed and high-speed
highways. 6th International Conference Modern Electric Traction in Integrated XXIst Century Europe (MET’2003). Warsaw. September 25-27. 2003. Pp. 35-41. (Rus)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Авторське право (c) 2022 Array